måndag 3 december 2007

Grillportfölj

Även om jag inte är något grillproffs tror jag ändå att jag kan dela med mig av mina erfarenheter av att ha grillpartaj. En bra grillportfölj är A och O. Förutom att den håller dina grillinstrument i gott skick, gör den grillningen till en dans på rosor. Dessutom skänker den dig en känsla av professionalism som kan vara trevligt när gästerna kommer. Så snåla inte in på grillportföljen. Själva grillen kan se ut lite hur som helst, kanske ett hål på landbacken.
Ska man grilla på kvällen kan det vara idé att garnera trädgården så det blir vackert att sitta där. Man kan använda papper av skilda slag, förslagsvis metallfolie eller trevliga hattar. Låt årstiden avgöra. Var inte rädd för att bryta mönster. I somras till exempel, då det var sommar, garnerade vi större delen av trädgården med julklappspapper, och när gästerna kom blev det en verklig publikframgång, om jag får säga det själv. Köttet vi grillade lades efter grillningen i såsen att koka, och fram på småtimmarna kunde vi avnjuta det hela under mycket behagliga förhållanden. Och temperaturen var fram på småtimmarna långt över tjugo, rena rama bastun, vetja.

Inga kommentarer: