måndag 19 november 2007

Innehavare av grävling

Det har väckt en viss munterhet när jag angav min grävling som ett attribut till min person, men tänk efter: säger inte valet av grävling en hel del om en man? Innehavare av grävling har pengar (ett sådant djur kostar mer än 30000 kr), han är ordningsam, han har villa, han har stor tomt och han är lite djuriskt kunnig.
När jag skall ut med grävlingen sätter jag på mig en väst med många fickor, jag tar på blå arbetsbyxor, sätter på mig hörselkåpan, som har en liten antenn, som man kan dra upp, jag drar upp den, - när jag tittar mig i spegeln tycker jag att jag ser ut som en polis, kanske en brandman. Auktoritet. Jawohl.
En gång använde jag grävlingen för att döda sniglar; ett sant nöje. Jag for hit och dit och sprang över dem. Grannen kom in och undrade om jag var full. Och det var jag också. Han tyckte det var slöseri med sprit och ett helvetes oljud i hela kvarteret bara för några sniglar, och det var jag ju tvungen att hålla med om.

Inga kommentarer: